Σχέδιο Αθηνά VS. Εφαρμοσμένη Πληροφορική


Εδώ και μερικούς μήνες το υπουργείο Παιδείας είχε εξαγγείλει το σχέδιο «Αθηνά», το οποίο θα ερχόταν να αναμορφώσει τον πανεπιστημιακό χάρτη της χώρας, κλείνοντας «άχρηστα» τμήματα και συγχωνεύοντας άλλα παρεμφερή. Τελικά πριν από λίγες μέρες ανακοινώθηκε το επίσημο σχέδιο από τον υπουργό Παιδείας…

Και τι αλλάζει;

Αυτό που φαίνεται όμως ότι γίνεται στην πράξη είναι πολύ διαφορετικό. Το μοντέλο που υιοθετείται σε όλα τα ιδρύματα πλέον, το «σχολή - τμήμα», περιγράφει τον τρόπο λειτουργίας των ιδρυμάτων. Ουσιαστικά αυτό που θα ισχύει είναι το εξής : Θα υπάρχει η σχολή στην οποία θα ανήκουν τα διάφορα τμήματα. Η σχολή ουσιαστικά θα είναι και το διοικητικό όργανο μιας και καταργείται το τμήμα σαν όργανο. Όλα καλά μέχρι εδώ, αλλά που είναι εν τέλει το πρόβλημα  εύστοχα θα ρωτήσει κάποιος;
Για να απαντήσουμε θα πρέπει να γυρίσουμε το ρολόι πίσω 1 χρόνο και κάτι και να θυμηθούμε κάποιες πτυχές του περίφημου νόμου 4009 της Διαμαντοπούλου. Πιο συγκεκριμένα ο νόμος εκείνος πέραν του ότι περιέγραφε επακριβώς το μοντέλο «σχολή- τμήμα» όπως εφαρμόζεται τώρα, είχε και μια πτυχή όσον αφορά τα πτυχία ή τους τίτλους σπουδών όπως τα ονόμαζε. Μιλούσε για τον ατομικό φάκελο προσόντων, τον οποίο ο κάθε φοιτητής θα συμπλήρωνε διαλέγοντας μαθήματα από μια γκάμα προγραμμάτων σπουδών.  Δηλαδή, το μοντέλο που επιλέχθηκε ήταν να εισάγεται ο φοιτητής σε μια «σχολή» και μέσα σε αυτήν να μπορεί να επιλέγει από διάφορα προγράμματα σπουδών .

Τι αποτελέσματα έχει αυτό το μοντέλο;

Το πρώτο και κυριότερο πρόβλημα που προκύπτει είναι τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχίων. Πιο συγκεκριμένα, όταν μια σχολή συγχωνεύεται με μια άλλη χάνει επαγγελματικά δικαιώματα. Το δεύτερο είναι η διάσπαση του ενιαίου πτυχίου που έχει ως αποτέλεσμα αφενός να μην υπάρχουν επαγγελματικά δικαιώματα, αφετέρου οι απόφοιτοι να βγαίνουν στην αγορά στην κυριολεξία «ξυπόλυτοι στα αγκάθια». Αυτό σημαίνει ότι εφόσον δεν θα κατέχουν ενιαίο πτυχίο δε θα είναι αντικειμενικά σε θέση να διαπραγματευτούν συλλογικά καλύτερους όρους εργασίας -ειδικά σε μια τέτοια περίοδο που όλα τα δικαιώματα των εργαζομένων καταργούνται και καταπατώνται συνεχώς. Εν τέλει αυτό σημαίνει ότι ακόμη και αν κάποια τμήματα δεν επηρεάζονται άμεσα, σε δεύτερη φάση θα βρεθούν στην ίδια θέση ώστε να εξυπηρετηθεί ο στρατηγικός στόχος του σχεδίου «Αθηνά», καθώς και του υπουργείου.

Τι συμβαίνει τελικά στην Εφαρμοσμένη Πληροφορική;

Όταν πρωτο βγήκε το σχέδιο Αθηνά στη δημοσιότητα το τμήμα Διοικησης Τεχνολογίας (Νάουσας) απορροφούσε το τμήμα της Εφαρμοσμένης Πληροφορικής. Φυσικά η απόφαση αυτή ήταν σκανδαλώδης και μετά από άμεσες και μαζικές κινητοποιήσεις των φοιτητών η απόφαση αυτή αναιρέθηκε και το τμήμα της εφαρμοσμένης πληροφορικής παραμένει ως τμήμα στην οικονομική σχολή του Πανεπιστημίου.

Πρέπει να εφησυχαστούμε;

Το γεγονός ότι το τμήμα παραμένει ως έχει δεν σηματοδοτεί απαραίτητα την λήξη του συναγερμού. Η υπαγωγή του τμήματος στην οικονομική σχολή του πανεπιστημίου κρύβει πολλούς κινδύνους σύμφωνα με τις εξαγγελίες του πρύτανη αλλά και του προέδρου του τμήματος. Συγκεκριμένα αλλάζει το αντικείμενο σπουδών του τμήματος με ξεκάθαρη τη στροφή στην οικονομική φυσιογνωμία. Με την αλλαγή αυτή υπάρχει ασάφεια σχετικά με τα επαγγελματικά μας δικαιώματα και με την ενδεχόμενη ενίσχυση των οικονομικών μαθημάτων το τμήμα διατρέχει κίνδυνο σε ένα επόμενο στάδιο του σχεδίου Αθηνά να είτε να συγχωνευτεί είτε να καταργηθεί καθώς δε θα είναι σε θέση να προβάλλει το αντικείμενο της σχόλης και ακόμη περισσότερο δεν θα είναι σε θέση να διεκδικήσει τα υπάρχοντα δικαιώματα (ΠΕ-19, εγγραφή στο οικονομικό επιμελητήριο). Να μην αναφερθούμε άλλωστε και στα πολλά προβλήματα υποχρηματοδότησης τα οποία προκαλεί το σχέδιο Αθηνά. Ήδη στο τμήμα της Εφαρμοσμένης Πληροφορικής υπάρχουν εργαστήρια που δεν διδάσκονται γιατί υπάρχει έλλειψη διδακτικού προσωπικού αλλά και τεράστια έλλειψη σε υλικοτεχνικές υποδομές. Δεν είναι λίγες οι φορές άλλωστε που σε μαθήματα τα αμφιθέατρα είναι ασφυκτικά γεμάτα και εργαστήρια που οι υπολογιστές δεν φτάνουν για όλους τους φοιτητές. Για φανταστείτε πως θα επιδεινωθεί η κατάσταση εάν αντί για κονδύλια για το πανεπιστήμιο υπάρξει επιπλέον επιβάρυνση με μεγαλύτερο αριθμό εισακτέων.

Το ενδεχόμενο των κατευθύνσεων:

Οι κατευθύνσεις εγκυμονούν πολλούς κινδύνους. Με την μέθοδο των κατευθύνσεων κατακερματίζονται τα πτυχία μας και η διάσπαση των ενιαίων πτυχίων οδηγεί τους απόφοιτους να έχουν λιγότερες πιθανότητες στην εύρεση δουλειάς στο αντικείμενό τους, μιας και έχουν εξειδικευτεί σε συγκεκριμένη εργασία. Πέραν τούτου, και καθώς οι ανάγκες της αγοράς σε κατάρτιση αλλάζουν συνεχώς, ο απόφοιτος είναι αναγκασμένος να μπει σε μια διαδικασία συνεχούς  επανακατάρτισης, φυσικά με δικά του έξοδα, ώστε να μπορεί να αντεπεξέλθει. Σε δεύτερο στάδιο οι κατευθύνσεις οδηγούν στον ατομικό φάκελο προσόντων με αποτέλεσμα το πτυχίο να περιορίζει ακόμα περισσότερο τις θέσεις εργασίας σε μια συγκυρία που η ανεργία των νέων έχει φτάσει στο 60%.

Αναγκαιότητα δράσης!!!!

Για όλους αυτούς τους λόγους οι φοιτητές της Εφαρμοσμένης Πληροφορικής δεν θα πρέπει να επαναπαυθούν στο γεγονός ότι το τμήμα δεν αλλάζει ονομασία αλλά θα πρέπει μέσα από συλλογικές διαδικασίες και αγωνιστικές αποφάσεις να διεκδικήσουν την παραμονή της Εφαρμοσμένης Πληροφορικής ως ανεξάρτητο τμήμα με κατοχυρωμένα όλα τα επαγγελματικά δικαιώματα που έχει ως τώρα. Πρέπει λοιπόν οι φοιτητές του τμήματος να είναι σε εγρήγορση καθώς το σχέδιο Αθηνά δεν τελείωσε αλλά θα ξανακατατεθεί από Μάρτιο και θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι σε ενδεχόμενη καταστρατήγηση των πτυχίων και των επαγγελματικών μας δικαιωμάτων. Επιπλέον η Εφαρμοσμένη Πληροφορική δεν αποτελεί το μόνο θύμα του σχεδίου Αθηνά, κάνοντας έτσι επιτακτική την ανάγκη  συντονισμού του τμήματος με τα υπόλοιπα τμήματα του πανεπιστημίου αλλά και ολόκληρης της Ελλάδας τα οποία πλήττονται από το σχέδιο Αθηνά με σκοπό την ανατροπή του νόμου.

Ζητάμε τα αυτονόητα:

·     Αυτοτέλεια του  τμήματος της Εφαρμοσμένης Πληροφορικής με διατήρηση επαγγελματικών δικαιωμάτων (οικονομικό επιμελητήριο, ΠΕ-19).
·         Ενιαία Ισχυρά πτυχία με όλα τα επαγγελματικά δικαιώματα σε αυτά.
·         Ανθρώπινους Ρυθμούς Σπουδών
·         Καμία Υποχρηματοδότηση της Εκπαίδευσης


          Αριστερή Ενωτική Παρέμβαση - ΕΑΑΚ  

Σχόλια