Όταν η «ΑΘΗΝΑ» μπαίνει στη ζωή …
…στις σχολές και στα πτυχία μας.

Εδώ και μερικούς μήνες το υπουργείο Παιδείας είχε εξαγγείλει το σχέδιο «Αθηνά», το οποίο θα ερχόταν να αναμορφώσει τον πανεπιστημιακό χάρτη της χώρας, κλείνοντας «άχρηστα» τμήματα και συγχωνεύοντας άλλα παρεμφερή. Τελικά πριν από λίγες μέρες ανακοινώθηκε το επίσημο σχέδιο από τον υπουργό Παιδείας για την …αναδιάρθρωση των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης
Και τι αλλάζει;
Αυτό που φαίνεται όμως ότι γίνεται στην πράξη είναι πολύ διαφορετικό. Το μοντέλο που υιοθετείται σε όλα τα ιδρύματα πλέον, το «σχολή-τμήμα», περιγράφει τον τρόπο λειτουργίας των ιδρυμάτων. Ουσιαστικά αυτό που θα ισχύει είναι το εξής : θα υπάρχει η σχολή στην οποία θα ανήκουν τα διάφορα τμήματα. Η σχολή ουσιαστικά θα είναι και το διοικητικό όργανο μιας και καταργείται το τμήμα σαν όργανο. Όλα καλά μέχρι εδώ, αλλά που είναι εν τέλει το πρόβλημα  εύστοχα θα ρωτήσει κάποιος;
Για να απαντήσουμε θα πρέπει να γυρίσουμε το ρολόι πίσω 1 χρόνο και κάτι και να θυμηθούμε κάποιες πτυχές του περίφημου νόμου 4009 της Διαμαντοπούλου. Πιο συγκεκριμένα ο νόμος εκείνος πέρα του ότι περιέγραφε επακριβώς το μοντέλο «σχολή-τμήμαα» όπως εφαρμόζεται τώρα, είχε και μια πτυχή όσων αφορά τα πτυχία ή τίτλους σπουδών όπως τα ονόμαζε. Μιλούσε για τον ατομικό φάκελο προσόντων τον οποίο ο κάθε φοιτητής θα συμπλήρωνε διαλέγοντας μαθήματα από μια γκάμα προγραμμάτων σπουδών.  Δηλαδή το μοντέλο που επιλέχθηκε ήταν να εισάγεται ο φοιτητής σε μια «σχολή» και εκεί μέσα να μπορεί να επιλέγει από διάφορα προγράμματα σπουδών.
Το «ανακαινισμένο» Πα.Μακ.
ΣΧΟΛΗ
ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
ΤΜΗΜΑ
Διεθνών & Ευρωπαϊκών Σπουδών
Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων με 3 κατευθύνσεις: 1.Διοίκηση Επιχειρήσεων 2.Μάρκετινγκ   3.Διοίκηση Τεχνολογίας
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Μουσικής Επιστήμης & Τέχνης
Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής
Οικονομικών Επιστημών
Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών
Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών
Εφαρμοσμένη Πληροφορική
Λογιστική & Χρηματοοικονομική

Μια ματιά στον παραπάνω πίνακα αρκεί για να το καταλάβουμε αυτό. Αρχικά η ΟΔΕ από εκεί που ήταν ένα τμήμα με γενικό πρόγραμμα σπουδών που περιείχε μαθήματα από διάφορες κατευθύνσεις, τώρα ξαφνικά αποκτά 3 κατευθύνσεις  οι οποίες θα σπάσουν το πρόγραμμα σπουδών σε πιο εξειδικευμένο, επηρεάζοντας  έτσι το πτυχίο αφού πλέον δεν θα είναι Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων αλλά θα αναγράφει και την κατεύθυνση και άρα η δυναμικότητα του θα περιορίζεται από αυτήν. Επίσης ανοίγει ξεκάθαρα ο δρόμος όπως αναφέρθηκε και παραπάνω για την εφαρμογή του ατομικού φακέλου προσόντων. Το άλλα τμήματα που επηρεάζεται άμεσα είναι το ΒΣΑΣ το οποίο απορροφάται από το ΔΕΣ με αποτέλεσμα να εξαφανίζεται πλήρως καθώς και το ΔΕΣ για το οποίο δημιουργούνται ερωτήματα (π.χ. τι θα απογίνει η οικονομική κατεύθυνση που υπήρχε).
Ακόμη με δεδομένη την υποχρηματοδότηση που πλήττει το ελληνικό πανεπιστήμιο είναι μετέωρο το κατά πόσο σε ένα σαφώς μεγαλύτερο Πα.Μακ. θα είναι και μεγαλύτερη η χρηματοδότηση του. Ζήτημα προκύπτει επίσης και με το χωροταξικό αν αναλογιστούμε ότι ήδη σε πολλά μαθήματα παρατηρείται έλλειψη αμφιθεάτρων!
Έπονται καλύτερα…
Το πρώτο και κυριότερο πρόβλημα που ήδη προκύπτει από το συγκεκριμένο σχέδιο του υπουργείου, είναι τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχίων. Πιο συγκεκριμένα, όταν μια σχολή συγχωνεύεται με μια άλλη χάνει επαγγελματικά δικαιώματα. Το δεύτερο είναι η διάσπαση του ενιαίου πτυχίου που έχει ως αποτέλεσμα αφενός μεν να μην υπάρχουν επαγγελματικά δικαιώματα, αφετέρου δε οι απόφοιτοι να βγαίνουν στην αγορά στην κυριολεξία «ξυπόλυτοι στα αγκάθια», αφού δεν θα έχουν ενιαίο πτυχίο ώστε να διαπραγματευτούν συλλογικά καλύτερους όρους εργασίας και ειδικά σε μια τέτοια περίοδο που όλα τα δικαιώματα των εργαζομένων καταργούνται και καταπατώνται συνεχώςΕν τέλει αυτό σημαίνει ότι ακόμη και αν κάποια τμήματα δεν επηρεάζονται άμεσα, σε δεύτερη φάση θα βρεθούν στην ίδια θέση ώστε να εξυπηρετηθεί ο στρατηγικός στόχος του σχεδίου «Αθηνά», καθώς και του υπουργείου.

Με τις ευλογίες της Πρυτανείας…
Εξαρχής η πρυτανεία έδειξε την στήριξή της σε αυτό το σχέδιο. Γι αυτό άλλωστε η Σύγκλητος πήρε απόφαση δημιουργίας μιας επιτροπής που θα μελετούσε την δυνατότητα μεταφοράς των τμημάτων της Έδεσσας και της Νάουσας (αυτοτελώς) στην Θεσσαλονίκη. Βέβαια από ότι φάνηκε το τελικό σχέδιο τους έπιασε εξ απροόπτου μιας και έτρεχαν να τα μαζέψουν όταν εξαφανίστηκε η Πληροφορική. Αλλά όταν ανοίγεις τους ασκούς του Αιόλου σε παίρνει και σε σηκώνει καμιά φορά. Οι ευθύνες τους  καθώς και του Συμβουλίου Ιδρύματος, που σύμφωνα με τις δηλώσεις του υπουργού θα είναι αυτό που θα εφαρμόσει το σχέδιο, είναι τεράστιες καθώς ακόμη δεν έχουν τοποθετηθεί για τη  κατάσταση των υπόλοιπων τμημάτων του Πα.Μακ. που έχουν πρόβλημα.

Να τους χαλάσουμε σχέδια και … προσχέδια
Από τα παραπάνω γίνεται ξεκάθαρο ότι αυτό το σχέδιο είναι η αρχή ενός πλάνου βαθύτερων τομών στην λειτουργία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο ότι αυτές οι αλλαγές έρχονται σε μια περίοδο που αλλάζουν άρδην τα εργασιακά δικαιώματα και οι εργασιακές σχέσεις εις βάρος των εργαζομένων. Η απάντηση μας ως φοιτητές θα πρέπει να είναι ότι δεν θα χαρίσουμε τα επαγγελματικά μας δικαιώματα και την εργασιακή μας προοπτική. Σε αυτήν την βάση οφείλουμε να διεκδικήσουμε ενιαία ισχυρά πτυχία με όλα τα επαγγελματικά δικαιώματα σε αυτά, ώστε να μπορούμε να διεκδικήσουμε αργότερα  καλύτερες συνθήκες εργασίας συλλογικά. Από όλα αυτά προκύπτει ότι το σχέδιο «Αθηνά» πρέπει από την μια να μας βρει αντίθετους και από την άλλη να μας ενώσει ενάντια στην επίθεση που εξαπολύει το υπουργείο. Έτσι ακόμη και αν κάποιοι δεν επηρεάζονται άμεσα, οφείλουν να σταθούν αλληλέγγυοι στον αγώνα των φοιτητών που βρίσκονται στο πρώτο κύμα καταστροφής.
Το τελευταίο διάστημα έχουμε δει να εκλέγονται με …mail συμβούλια, να αλλάζουν εν μια νυκτί κανονισμοί φοιτητικής μέριμνας, να κλείνουν σχολές. Έχουμε ακούσει για τα σχέδια περαιτέρω περιστολής των φοιτητικών παροχών, για διαγραφές φοιτητών, για τις «τολμηρές» μεταρρυθμίσεις τους. Καιρός να δουν και εκείνοι ότι μπορούμε να διεκδικήσουμε καλύτερους όρους τόσο στο σήμερα όσο και στο αύριο, να δουν ότι δεν θα διαγράψουν τη γενιά μας από το χάρτη. Καιρός να καταλάβουν ότι θα κερδίσουμε!

Αριστερή Ενωτική Παρέμβαση – Ε.Α.Α.Κ.

Σχόλια